✖ Miss Panda ✖
↯ BlackWhite ↯



♔ASSALAMUALAIKUM♔

❀Nur Fatiha Atirah❀16❀SPM 2013❀
❀Do follow and do comment my entry ya❀
❀No Haters, Copycats and Anon here❀





↯ Round-Round ↯



Story About

↯ Square-Square ↯






↯ Triangle-Triangle ↯


Skin Made by Aina Hanani
Background Founder by Qay
Best view in Google Chrome only
Cursor by Drikoti & Aina Hanani
hina sangat kea gemuk ?
20 May 2012 | 12:35 | 1 BlackWhite



   

bila seseorang bagi gelaran tuh pada kita , sedih tak ? kita punya nama yang baik maksudnya , susah-susah mak bapak kita kas nama , diorg sesuka hati taruk nama gelaran yang adakalanya memalukan

DEBAB , BADAK AIR , TEMBAM , GEMUK , TONG DRAM ..

wey ...... salahkah bila kita punya saiz badan besar ?
hina ke bila ada badan besar ? buruk ke rupa kalau badan gemuk ni ? masuk neraka ke kalau badan gemuk ni ? kau gemuk macam gajah , aku kurus bak kerengga . kau besar macam gergasi , aku kecil macam bayi . dem !

penah tak korang hina orang gemuk ni ? kalau tak hina , mesti pernah kutuk , cakap belakang . panggil orang gemuk kan ? jangan tipu ... aku sendiri ada kutuk orang gemuk . hina dorang cakap memacam . tapi aku cepat-cepat sedar , bila kita kutuk , hina diorang , semacam kita hina Allah . kita hina ciptaan-Nya .

pedulikanlah bile ada orang gemuk . bukannya diorang kacau hidup korang . orang gemuk ni adakalanya budi pekerti lagi tinggi , lagi baik dari kita yang bersaiz kerengga ni . sebab apa ? diorang tahu , diorang sedar .. pabila diorang tunjuk pekerti yang cela , kita cepat menghukum , cepat mengata ... " Ala .. Biasalah , orang gemuk memang macam tuh " . " Gemuk memang lah kuat makan " . korang ingat orang kurus ta kuat makan ke ? 

tapi , bila yang kurus buat sesuatu yang salah , kita tak pulak na kata memacam . even dalam pemakaian pun . kalau yang gemuk na bergaya sikit , mula lah ada suara belakang cakap , " Gemuk-gemuk pun na berfesyen ? Buang tabiat ke apa ?" . tak pun , " Tak sedar diri betul lah dia tuh " .

gemuk atau kurus , besar atau kecil . semua ade kelebihan masing-masing . ada yang demuk berjaya dalam hidup . bukan sikit . ramai yang telah buktikan , yang saiz badan ni bukan ukuran na tempatkan diri di kalangan orang yang berjaya . dan kurus ta semestinya berjaya dalam hidup .

so , janganlah kita pandang rendah mereka yang berbadan besar ni . diorang juga punya hati dan perasaan . bukan hak kita na mengutuk , menghina mereka yang berbadan besar ni . kita semua sama je di mata Allah . ikut contoh pekerti Nabi Muhammad s.a.w. , baginda ta penah memilih kaum , bangsa , warna kulit dan agama .


 

kurus macam ni okay ta ?

janganlah yang rasa berbadan besar tuh , bila na kuruskan badan . korang amalkan diet yang melampau , yang memudaratkan diri . kan sekarang banyak pil-pil pelangsing badan , ubat na kurus . tapi kena pastikan jugak , yang ubat-ubat tuh semua yang baik . kang korang makan , bukan kurus cantik , tapi kurus berpenyakit . ingat ! kita gemuk pun ,tetap ada orang sayangkan kita . 




Older Post | Newer Post